maanantai 31. maaliskuuta 2014

Pientä pintaremonttia..

Olin aiemmin harmitellut Metassa eturenkaana olleen Rubber Queenin toimintaa ilman sisärengasta. Rengas ei ollut parissa kuukaudessa tiivistynyt kunnolla Stan'sin litkulla. Yleensä lenkin tai työmatkan ajan rengas piti ilmat, mutta esimerkiksi töistä kotiin lähtiessä rengas täytyi lähes aina pumpata uudestaan ja välillä litkua suihkusi pyörää taluttaessa kyljestä komeassa kaaressa.

Selailin bike-components.de -sivustoa pari viikkoa sitten ja sieltä löytyi alennuksessa Continentalin Mountain King 2.4" Protection. Siitä pariksi 2.2" leveälle vastaavalle takarenkaalle. 

Kolmenkympin rengasta ei toimituskulujen takia ole järkevää tilata yksin, joten jatkoin selailua. Spessun ketju- ja ratasongelma tuli ratkaistua e13:n LG1+ -ohjurilla ja kun luottokortilla oli reilusti löysää, tilasin vielä samaan konkurssiin Metaan hissitolpaksi Rockshox Reverb Stealthin.

Viime viikon tiistaina töihin lähtiessä lähetti soitti ovikelloa. Paketti saapui, ennenkuin sitä kerkesin varsinaisesti edes odotella. Illalla kun tulin töistä kotiin, pesin pyörän ja päätin samalla asentaa MK2:n Rubber Queenin tilalle. Vanha rengas pois ja suihkuun, uusi tilalle, litkut perään ja pumppaamaan. Rengas oli hieman tiukka asentaa vanteelle, joten oletin sen nousevan pelkällä lattiapumpulla vanteelle. Ei noussut. Seuraavaksi napsauttaja esiin, jolla kaikki renkaat ovat tähän mennessä vanteelle nousseet, eikä enää ole tarvinut huoltoasemareissuja tehdä.

Ensimmäinen eikä toinen napsautus tuottanut tulosta. Seuraavaksi revin rengasta ulkopuolelta ylös vanteelle, mikä onnistui noin puolen renkaan verran toiselta puolelta. Yleensä viimeistään tämä on saanut ns. hankalatkin renkaat nousemaan. Naps. Ei. Edes renkaan kyljet eivät pullistuneet. Renkaan pyörittelyä ja epämääräistä murjontaa. Ei, ei ja ei. Litkua ulkokautta renkaan ja vanteen uraan ja muutaman tunnin tauko. Ei.


Siellä se odotti töistä palatessani. Aivan yhtä tyhjänä kuin sinne jäädessään. 

Keskiviikkona ei ollut muutenkaan tarkoitus ajaa töihin maastopyörällä, joten jätin renkaan kylpyhuoneeseen odottelemaan parempia aikoja. Siellä se oli vielä töistä palatessani, aivan yhtä tyhjänä kuin sen olin sen jättänytkin. Napsauttamista kokeilin vielä silloinkin, koska välillä renkaan levätessä jonkun aikaa litkua tiivistyy reunoille. Vaan eipä ollut tiivistynyt tällä kertaa. En jaksanut enää lähteä huoltoasemalle, joten päätin torstaiksi laittaa Spessun ajokuntoon.

Specialized Enduro Evossa oli Malagan retken jäljiltä High Roller takarenkaana, jonka vaihdoin Geax Gato 2.3:ksi. Ketjunohjurin asensin myös paikoilleen. Erittäin kireää kammenpulttia lukuunottamatta ohjurin asentaminen oli melko vaivaton homma. Ketjulinjan mukaan asennettavia prikkojakin osui heittämällä oikea määrä.

Ohjuri ja rullaavampi rengas


Torstain tauko töissä. Taustalla työmatkatykki

Torstaina ajoin siis töihin Spessulla. Mukavaahan silläkin on ajella, mutta vauhtia pyörä kaipaa. Viime syksyltä muistelin, että Geax Gato olisi melko rullaava sekä pitävä rengas, mutta Specialized Butcher SX:n kanssa pyörä tuntui poluilla aika paljon hitaammalta ja raskaammalta polkea kuin Meta. Alamäkiin toki pyörä on Metaa hauskempi.

Torstai-iltana pääsin vihdoin huoltoasemalle Havenin ja MK2:n kanssa. Kompressorillakaan rengas ei edes pullistunut, ennen kuin revin taas renkaan käsin puoliksi ylös vanteelle. Vihdoin rengas pullistui ja vaikka kiekko oli kylmässä autossa koko viikonlopun, se oli vielä sunnuntai-iltanakin aivan kova.


Voitto!

Eilen kun palasin Villen ja Markin kanssa ajetulta lenkiltä (olin ollut Spessulla liikenteessä), katselin paketissa odottelevaa Reverbiä. Avasin paketin ja selailin käyttöohjeita. Katsoin youtubesta asennusohjeita letkunlyhennyksestä ja ilmaamisesta. Päätin jo, että tolpan asennus jäisi jollekin muulle päivälle. Jostain syystä ajauduin kuitenkin mittailemaan letkun pituutta ja aloin asennushommiin. Isoin ongelma tuli siitä, että Metan vaakaputken liitoskohdat eivät menekään läpi satulaputkeen, joten stealth-tolpan letkua ei saisikaan rungon läpi vietyä. Yritin etsiä letkulle sopivaa reittiä iskarin ohi takavaihtajan tai -jarrun letkun läpivienneille, mutta ei sitä saanut sinne ilman jyrkkiä mutkia vietyä. En löytänyt nippusiteitäkään kotoa, joten asensin letkun runkoa pitkin ulkokautta vanhalla kunnon ilmastointiteippimetodilla.

Monen foorumikokemuksen mukaan Reverbiin kannattaa tilata vääränpuoleinen liipasin ja asentaa se tangon alapuolelle. Näin nappi on paremmin suojassa kaatumistilanteissa ja pyörää pystyy korjatessa pitää maassa ylösalaisin. Metassa on etuvaihtaja, joten hieman ahdasta vaihtajan kanssa tuli, eikä Shimanon liipaisimella vaihteen pudottaminen enää onnistu etusormella vaan pelkästään peukalolla. Letkun lyhensin sivuleikkureilla, enkä ilmannut systeemiä. Hyvin tuntuu silti toimivan.


Vasemman puolen komentokeskus


Enemmän tai vähemmän väliaikainen letkuvienti

Tänään ajoin ensimmäistä kertaa Metalla päivitysten jälkeen. Ensituntuma rengastukseen asfaltilla oli hyvin rullaava, eikä maastossakaan hirveää eroa Rubber Queeniin ollut. Mittailin renkaat vanteella ja noin millin sisään 2.2" RQ ja 2.4" MK2 ovat saman kokoisia. Isomman ja väljemmän kuvionsa takia MK2:n olettaisin olevan irtonaisella pohjalla pitävämpi, mututuntumalla se saattoi taas viistokivillä liukastella hieman enemmän.

Vaikka ajoimme eilen Voutilassa aika vähän, reidet olivat tänään väsyneen tuntuiset. Kellotin kuitenkin ensimmäistä kertaa työmatkan varrella olevan hyppyrimäen trailin. Vertailuaika on nyt 1.34 (Lisäys 1.4.2014, viisarivirhe, oikea aika 2.34). Huomiseksi on luvattu räntäsadetta, mutta jos keli ei aivan kamala ole, kuvaan työmatkalla pätkän.

Ai niin. Jo aamulla ihmettelin, kun ohjainlaakeri tuntui lonksuvan, muttei suostunut kireämmälle menevän. Kotimatkalla yritin kiristää sitä uudestaan, mutta tajusin hatun ottavan kiinni haarukanputkeen. Pitääpä etsiä ohut spaceri lisää tai lyhentää putkea hieman. Outoa, että asia tuli nyt esiin, vaikka samalla stemmillä ja spacerimäärällä olen ajanut syksystä asti.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti