sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Blogin avaus

Jo jonkun aikaa olen pyöritellyt ajatusta, josko rupeaisi pyöräilyjuttuja kirjoittelemaan muistiin. Lähinnä itselle, mutta täältä niitä voi sitten muutkin lueskella.

Blogi käsittelee pyöräilyharrastustani. Pääasiassa maastopyöräilyä. Muutaman vuoden maastopyöräilyharrastuksen jälkeen ajoin ensimmäisen maastokisani 2012 syksyllä, Helsingin Pivot Cupin ja sen jälkeen päätin, että kesän 2013 menot suunnittelen Suomen endurotarjonnan mukaan. Ajoin 2013 koko Suomen enskakalenterin läpi (Calpiksen warm up, sm-sarja ja Pivot Cupin kolme kisaa), joskin Laajavuoren sm-osakilpailu jäi loukkaantumisen takia kahden osakilpailun mittaiseksi. Sijoitukset olivat jossain ensimmäisen neljänneksen kohdalla ja jonkinlaiseksi tavoitteeksi asetin, että olisi kiva joskus päästä starttaamaan ns. kuumassa ryhmässä, joka sm-sarjan viimeisessä osakilpailussa Tahkolla toteutuikin, kun lähtönumero oli jotain alle 30.

Koska enduro on nyt muodissa, blogin osoite on sen mukainen.

Sitten itse asiaan. Tänään aloin pakkailemaan ylihuomenna starttaavaa matkaa varten. Tarkoitus olisi lentää viikoksi Teneriffalle ajamaan Lavatraxin opastamia reittejä. Päivän, tai oikeastaan viikonlopun, suuri kysymys on ollut pyörän kuljettaminen Norwegian Airlinesin lennolla. Kun matkaa varasin, ymmärsin, että pakattuna kuljetuslaukkuun pyörä kulkisi ylimittaisena matkatavarana. Nyt kun matka lähestyy ja kävin tarkistamassa Norwegianin sivuilta tarkemmin, kävi ilmi, että pyörä pitää ilmoittaa aina pyöränä, on se sitten pakattuna tai ei, ja lisäksi lähteestä riippuen se saisi painaa vain 20 tai 25 kg.

Mukaan lähtevä Specialized Enduro Evo Expert painaa jo yksinään n. 16 kg ja Evocin laukku siihen lisäksi, joten alle 20 kiloon ei ole toivettakaan. Nyt kun laukussa on fullface-kypärä ja kyynär- sekä polvisuojat, paketti painaa noin 28 kg. Hieman turhauttavaa odottelua, kun Norwegianin asiakaspalvelu ei viikonloppuna ole auki, en edes englanniksi päässyt juttelemaan, vaikka viikonloppuisin pitäisikin.


Evocin laukku vaikuttaa pätevältä ja yksinkertaiselta käyttää, joskaan ei pyörä siinä varmaan normaalia lentokenttäkäsittelyä kestäisi. Ohjeiden mukaan takavaihtaja jäisi paikalleen, mutta ruuvasin sen kuitenkin irti. Samaa mietin myös jarrulevyistä, mutta kun niissä olevat torx-ruuvit tuntuvat pyörähtävän rikki melko helposti, jätin levyt paikoilleen. Pyörä on kuitenkin ilmoitettu erikseen pyöräpaikalle lennolla, toivottavasti käsittelykin on sen mukaista.

Lavatrax myy enduro-pakettia, jossa on viisi ajopäivää. Autolla mäkeä ylös lähtöpaikalle, mistä lähdetään seikkailemaan. Päivämatkat pyörivät jossain 30 km hujakoilla ja ajoajat suurimmassa osassa reittejä 3-5 tuntia. Kiipeämistä on jonkin verran, joten renkaiksi lähtee "rullaavat" Maxxiksen 2.4" Ardent taakse ja 2.4" High Roller 2 3C eteen. Exo-kyljillä molemmat, saa nähdä, minkälaista rynkytystä ja kivikkoa siellä on luvassa.

1 kommentti:

  1. Onnekasta matkaa! Teneriffa on kiva paikka. Toivottavasti pyörän kuljetus onnistuu.

    Niin ja mahtavaa, että aloit kirjoittaa blogia!

    VastaaPoista