torstai 11. syyskuuta 2014

Race on!

Viime viikonloppuna oli Meri-Teijon endurokisa. Se ei Trek Enduro Series -sarjaan kuulu, mutta olin sen "kisakalenteriini"merkinnyt. Kipsin poistamisesta oli kulunut vain viikko, jalka ja käsi arastelivat hieman, eikä autokaan olisi ollut katsastettuna, joten päätin jättää kisan väliin. Myös muutamaa viikkoa aiemmin ollut Sappeen kisa, joka sarjaan kuului, jäi ajamatta. Kuulemani palautteen perusteella molemmat olivat hauskoja kisoja, joten hieman harmittaa kun en osallistumaan päässyt.


Tres Duros -univormu pian taas käytössä


Huomenna onkin lähtö Savoon, kun Tahkolla ajetaan enskasarjan viimeinen osakilpailu. Hyvinkin ristiriitaisesti olen lähdössä Metukan kanssa liikenteeseen. Viime vuonna rikoin Tahkolla kaksi ulkokumia ja rengasrikkoja tuli yhteensä viisi, treenipäivänä kolme ja kisassa kaksi. Se oli viimeinen tikki ja päätin seuraavaksi kaudeksi hommata pyörän, johon mahtuisi kunnon rengas taakse. Hankin Specialized Enduro Expert Evon. 26-tuumaisilla kiekoilla ja 180 millin kierrejousilla varustettuun pyörään menee kyllä kunnon renkaat, mutta enskakisoissa olen polkemistehokkuutta kaivannut. Messilässä Meta otti hieman siipeensä ja Laajavuoren kisan aikaan se oli telakalla. Yhdistetyn Levin reissun takia myös Ounasvaaran kisan ajoin Spessulla.

Messilän jälkeen Metukka kävi läpi kohtalaisen remontin. Hi5Bikesiin tuli sattumalta Sramin oem-tavaraa hyvään hintaan ja sain sieltä Metukan keulille Rockshoxin 140-millisen Piken. Ketjuongelmat ratkesivat alaohjurilla ja olipa takavaihtajasta kytkinkin rikki, jonka takuu korvasi. Vääntyneen eturattaan ja katkenneen bashringin tilalle hankin uudet. Takavaihtajan ja -jarrun kaapelit uusin ja laitoin kulkemaan rungon ulkopuolelta. Huomattavasti helpompaa ja hiljaisempaa. Teippaaminen ei tosin ehkä ole esteettisin vaihtoehto kiinnityksille. Jossain vaiheessa kesää takaiskarikin rupesi valuttamaan öljyä, joten tein ensimmäistä kertaa iskarin ilmakannun huollon itse. Mukava kun sekin tuli lopulta opeteltua, vaikkei se vaikea homma ollutkaan.

Edellisten viikkojen sateiden takia kampesin Flow Ex -vanteille pitävämmät kumit. Eteen Maxxiksen Minion DHF 2.5" 3C ja taakse On-Onen Smörgåsbord 2.25" TrailExtreme. Takakumi on melko muhkea ja meinaan sen kanssa lähteä Tahkolle kokeilemaan. Painetta 2,5 bar ja toivotaan parasta..






2 kommenttia: