keskiviikko 25. kesäkuuta 2014

Feeniksin lailla.. ja jarruhuolia

Laajavuori, tuo epäonnen paikka. Kisan jälkeen selkä oli niin kipeä, että jouduin siirtämään parin päivän työt kokonaan pois. Yleensä selkävaivaisenakin raahaudun työpaikalle, samat hommat saan tehtyä, mutta osa asioista tapahtuu vain hitaammin kuin yleensä. Nyt ainoa siedettävä asento oli maata lattialla jalat sohvan päällä. Viime viikon tiistaina pääsin käymään fysioterapeutilla. Kliininen instabiliteetti oli diagnoosi. Sain vinkkejä arkeen ja muutaman liikkuvuusharjoitteen. Saapa nähdä, miten homma tästä etenee.

Juhannuksen jälkeen selkä alkoi olla parempi ja tiistaina nousin feeniksin lailla tuhkista takaisin Spessun selkään. No, ehkä mielikuva on hieman liioiteltu. Olo pyörän päällä ei ollut todellakaan rento ja ne muutamat  polut, jotka työmatkan ohessa ajoin kosteassa metsässä, eivät kovin lennokkaita olleet.

Spessussa on Laajavuoren jäljiltä Avid Elixit Trail 7 -takajarrukahva teipin avulla kiinni tangossa. Etujarrukahvastakin on kiinnitys murtunut, mutta pysyy kyllä kiinni. Ensimmäisen kerran rikoin jarrukahvan Spessusta kun pyörä oli ollut minulla kuukauden tai pari. Kaaduin mitättömän oloisesti ja ilmeisesti kahva osui kiveen. Vipu kääntyi yli, kahvan sisältä meni jotain poikki ja jarru lukittui kiinni. Shimanon jarruilla olen tätä edeltävän muutaman vuoden maastopyöräurani ajanut, eikä mitää vastaavia ongelmia ole ollut. Kaatuiltu kyllä on. Metassa on Shimanon XT:t, joiden tuntumasta pidän.

Ensi viikolla on lähtö Åreen, mitä ennen olisi kiva saada jarruasia kuntoon. Ensimmäisen rikkoutumisen jäljiltä minulla on kyllä ylimääräisenä yksi korjattu Trail 7 -etujarru, josta voisin kahvan vaihdattaa romuna olevan takajarrukahvan tilalle. Toisaalta tangossakin oleva etukahva on murtunut, enkä tiedä, miten monta pientä kaatumista se kestää. Helsingin pyöräliikkeiden verkkokauppoja ja niiden saldoja olen selaillut. Malmilla sijaitsevan Helsingin urheiluvälinehuollon (HUH) verkkokaupasta löysin Shimanon Zee -jarrut, joiden saldo oli heti saatavilla. Verkkokaupan toimitusaika on kuitenkin semmoinen, etten tilaamaan uskaltanut enää ruveta.

Kasasin muuten eilen aamulla Metan ajokuntoon, jolla ajoin töihin. Ei se kaikkien osien osalta vieläkään ole täydessä iskussaan, mutta tästä lisää myöhemmin. Täytyy vain todeta, että on se hyvä pyörä polkurämistelyyn. Yritin useamman kerran soittaa HUH:iin eilen ja kun puhelimeen ei vastattu, poljin töiden jälkeen paikalle. Kuten arvata saattaa, ei verkkokaupan varasto ole liikkeen yhteydessä, eikä Zee- tai XT-jarruja liikkeellä ollut. Vesiperä. Soitin vielä Mountainbikeshoppiin, muttei sieläkään Shimanon jarruja hyllyssä ollut. Shimanot kuulemma ovat loppu, kun mäntävian takia kaikki takuuvaihdettu.

Jottei Malmin lenkki olisi aivan turha ollut, ajoin ohikulkumatkalla Pikkukoskella pari polkupätkää ja kävin tsekkaamassa Savelan dirtin. Dirtti on olemassa, mutta ehkä hieman heikossa hapessa. Ison linjan yksi hyppyri on kallellaan ja pikkulinjan ensimmäisestä hyppyristä taitaa puuttua nokka. Pikkulinjaa yritin pari kertaa ajaa, mutta ensimmäinen hyppyri oli niin loiva, etten saanut Metalla pumpattua alastulosta ollenkaan vauhtia. Jos ajaa kovaa, hyppyri heittää alastulon yli, jos taas hitaasti, seuraavaan hyppyyn ei saa vauhtia ollenkaan. Toisaalta Meta ei ole dirt-pyörä, enkä dirtillä osaa ajaakaan. Pitää mennä joskus uudestaan kokeilemaan.


Savelan dirtti

Reissun jälkeen avasin Facebookissa MTB-Enduro Finland -ryhmässä jarrukeskustelun. Kiitos siellä vinkkejä antaneille. Ratkaisu on silti tekemättä. Formula ja Hayes ovat tällä hetkellä päällimmäisinä.

Åren reissusta vielä sen verran, että ensi viikon tiistaina on lähtö ja keskiviikkona olisi tarkoitus pysähtyä Järvsjön bikeparkkiin matkan varrella. Torstaista lauantaihin (korjattu, aiemmin luki perjantaihin) olisi ajopäiviä Åressa. Åressa on huippu kuulemma vielä suljettu, mutta toivottavasti aukeaa ensi viikoksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti